Dagasztás nélküli kenyér így, meg úgy


Régebben már sütöttem párszor, de azóta valahogy elfelejtettem... konkrétan eszembe sem jutott, egészen e hétig. Hát mondom ha tutira itthon vagyok este és reggel is, akkor nincs ezzel semmi gáz, bármikor nekiállhatok és lesz isteni friss házi kenyerünk. Este bekutyulom, reggel pedig felkelek és megsütöm, utána pedig vidáman mehetek fotózni bárhova. Ma este is nekiesek... sokmagvas változat lesz, egyelőre az a tervem. Szerdán még a piacra is sikerült kijutnom. Bár konkrétan sárga rókagombára és vargányára vadásztam, sajnos egyiket sem kaptam. Helyette beértem fél kiló fenyőtinóruval. Háááát... nem is tudom, miként értékeljem ezt a gombát... annyira nem szerettem meg, eléggé semleges íze van, számomra meg sem közelíti a fent említett két fajtát. Bár mondjuk mi is közelíthetne meg egy vargányát?! (szarvasgombát ne is mondjátok, mert azt biza nem szeretem, meg ugye teljesen más kategóriába is tartozik, hiszen az nem tömjük két pofára, hanem csak ízesítünk - khm elrontunk - vele ételeket. persze ez az én személyes véleményem)



Na de vissza a kenyérre. Gyakorlatilag bármivel ízesíthetjük, legyen szó olívabogyóról, sajtról, magvakról, aszalt paradicsomról, pirított hagymáról... mindig finom lesz a végeredmény. Én most egy zabpelyhes változatot sütöttem, aminek nem csak a tetejére, hanem a tésztájába is került a pehelyből és egy tökmagos-aszalt paradicsomos verziót.

A gomba sem bonyolult... bár ennek a fajtának a tisztítása kicsit több időt igényel, de bármilyen más gombafajtából elkészíthetjük, akár egyszerű csiperkéből is.



Hozzávalók a kenyérhez: (2 dl-es csészével mérve)
  • 3 csésze BL-80 liszt
  • 1,5 csésze langyos víz
  • 5 g friss élesztő
  • 1,5 tk. só
  • az ízesítéshez, bármi ízlés szerint (szárított paradicsom, szárított magvak, olívabogyó stb.)
A gombaraguhoz (5-6 szelet kenyérre):
  • 50 dkg gomba
  • 3-4 ág kakukkfű
  • 2-3 ág borsikafű
  • 2 ek. vaj
  • 0,5 dl fehérbor
  • olívaolaj

Elkészítés:
  • A langyos vízbe morzsoljuk bele az élesztőt, várjuk meg míg feloldódik, majd öntsük hozzá, a sóval együtt a liszthez. Keverjük össze (amolyan nokedlitészta állagúra), majd takarjuk le és hagyjuk 10-12 órát pihenni szobahőmérsékleten.
  • Másnap öntsük a kovász szerű tésztánkat lisztezett felületre, adjuk hozzá az extra ízesítőket (bogyó, magvak stb.), gyúrjuk át - amennyire a tészta állaga engedi azt - és tegyük kilisztezett, előmelegített jénaiba. Fedjük le és toljuk 30 percre 250°-os sütőbe, majd csökkentsük a hőfokot 220°-ra és süssük így is még 30 percet. 
  • Isteni finom, rusztikus, lyukacsos belsejű, ropogós héjú  kenyeret kapunk!
  • A gombát (ez esetben fenyőtinórut) tisztítsuk meg, egészen pontosan húzzuk le a kalapjáról a "bőrét", mert ha az rajta maradna, akkor attól eléggé visszataszítóan nyálkás lenne az ételünk. Vágjuk össze.
  • Hevítsünk fel egy serpenyőt, öntsünk bele 1-2 evőkanálnyi vajat, majd dobjuk bele a gombát. Hirtelen pirítsuk meg, majd öntsük fel a borral, adjuk hozzá a fűszereket. Ha elfőtte a levét, sózzuk és dobjuk mellé a vajat. Forraljuk össze, majd halmozzuk pirítós tetejére. (én most a friss kenyérre toltam, de tökéletes feltét lehet finom gombákból rizottóra is)

Megjegyzések

  1. Most nem tudom melyiket nézzem jobban, a gyönyörű fotókat, vagy a finom kajákat? Mindkettőt. Olyan hangulata van a képeknek, mintha az erdő szélén üldögélnénk egy kicsi házikóban a párommal.....kikapcsolódás, csend, semmi flanc, csak egy fincsi vacsora:)))
    Köszi, jó volt erre ébredni:)

    VálaszTörlés
  2. Tök jó receptek, s nagyon eltaláltad hozzá a fényképeken a színtónusokat! Az álló gombás képek közül az első rendkívül tetszik, kb. annyira mint anno a zöldborsós fényképed, amiért annyira odavoltam / odavagyok ;)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon gusztusosan néz ki a kenyér! Persze a ragu is, de a kenyérnek szinte érzem az illatát!

    VálaszTörlés
  4. Számomra is átjött a tökéletes hangulat és illat!

    VálaszTörlés
  5. Gettybe velük. :-)

    VálaszTörlés
  6. Csorog a nyálam, valami gyönyörű képek

    VálaszTörlés
  7. Nagyon tetszik a masodik keped, de ha jol latom, elfelejtettel ra vizjelet tenni. Le is töltöm nyomban, es eladom jo penzert :)

    VálaszTörlés
  8. :)))

    Örülök, hogy tetszenek! Ezeket a fotókat sem akartam "túlkomponálni", mert itt az egyszerűség volt az uralkodó vonal.

    Hát a vízjel tényleg lemaradt a második képről, de ettől függetlenül mindent szerzői jog véd. Majd ha nem felejtem el, akkor ráírom a nevem :)

    VálaszTörlés
  9. Just recently discovered your blog....beautiful...:)!! Love it!
    I have a few questions for you regarding blogs and photography, on what email can I contact you?

    Thank you,

    ana
    ana_jole@yahoo.com

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése